GEPLAATST OP 03/06/2009 DOOR JESPER


De toekomst van games

Toen men net begon met het ontwikkelen van games, lag hen nog een groot aantal innovaties in het verschiet. Technieken en genres die nog uitgevonden moesten worden, en een nieuwe vorm van vermaakt om te ontdekken. In de vroege jaren ging het allemaal erg snel. Grafisch en qua gameplay verbeterden games met een geweldige snelheid, en voordat we het wisten, begon zich een markt te ontwikkelen rondom games. De snelheid waarmee de verbeteringen worden gemaakt wordt echter snel minder. Zijn we een punt genaderd waarop er eigenlijk geen echte nieuwe innovaties mogelijk zijn, of hebben we nog een toekomst vol briljante ontwikkelingen voor ons?

Wat we vandaag de dag zien, is dat developers harder en harder proberen om iets te bedenken dat nog nooit gedaan is in de game-industrie. Nintendo ligt hierbij voorop op de concurrectie, met vooraanstaande producten als de DS en de Wii, beiden producten die het resultaat zijn van innovaties in de controls bij games.

Wat we de laatste paar jaar echter niet meer zien, zijn grote intwikkelingen in aspecten zoals genres, of andere echt grote vernieuwingen. Games zijn nu eigenlijk alleen “meer en beter” dan games van de vorige generatie. Met de verbeteringen in technologie gaan games wel sterk vooruit in realisme en graphics, maar op een bepaald moment zijn games zo realistisch dat het amper realistischer kan.

Misschien is dat hoe we de toekomst van games moeten zien: verbeteringen op het uiterlijk van games, en niet op het onderliggende vlak, zoals het genre. Omdat de meeste aspecten van de eerste laag (genres, en bijvoorbeeld 3D) nu mogelijk zijn, focussen developers nu vooral op de bovenlaag, zoals met DirectX 11, de laatste Havok physics engine, en nieuwe geluids-engines. De enige grote innovatie in de games-industry die nu nog gemaakt moet worden is het overbrengen van virtual-reality naar thuisgebruik, waarnaar sommige mensen referen als “echt 3D”: de omgeving bekijken alsof de speler echt deel uitmaakt van de game.

Dat is iets wat me op een bepaalde manier ook zorgen baart. De grote innovaties die misschien in de toekomst liggen, lijken al ontdekt te zijn, alleen is de technologie om deze innovaties door te voeren nog niet beschikbaar. Vroeger hield je het niet voor mogelijk dat het ooit mogelijk zou worden om 3D games te produceren, en nu worden er amper nog 2D games uitgebracht. Vandaag de dag zijn er eigenlijk geen innovaties meer mogelijk van die grootte, maar alleen nog innovaties van de eerder genoemde tweede laag.

Donkey Kong (1981)Super Mario Bros. 3 (1990)Super Mario 64 (1996)Super Mario Galaxy (2007)

Donkey Kong (1981), Super Mario Bros. (1990), Super Mario 64 (1996), Super Mario Galaxy (2007)


Commentaar toevoegen

* Naam:
* Bericht:
Dit is geen spam


door n00b op 20/01/2010 18:15
0wner doom n00bs aaaaaaaaa



 
 
Fallout 3: Mothership Zeta launch trailer
Fallout 3: Mothership Zeta launch trailer
Assassins Creed II ComicCon presentatie
Assassins Creed II ComicCon presentatie