GEPLAATST OP 07/06/2009 DOOR JESPER


Iene-miene-motion controller

We konden er natuurlijk op wachten toen de Wii uitkwam, en na twee en een half jaar is het eindelijk zover. Sony en Microsoft komen ook op de proppen met een motion controller, in een poging om Nintendo’s monopoly op dit gebied omver te werpen. Op de E3 van dit jaar kondigde Sony en Microsoft officieel respectievelijk de PS3 Motion Controller en Project Natal aan.

Laten we om te beginnen even een korte uitleg geven van alle drie de motion controllers:

Wii Remote + Wii MotionPlus

Bij iedereen bekend is de Wii Remote, het standaard invoerapparaat van de Wii. Door geruik te maken van een kleine infraroodcamera in de controller en een paar IR-LEDjes in de sensor bar, kan de Wii informatie verkrijgen over de relatieve hoeken en afstanden met betrekking tot de controller. Met Wii MotionPlus gekoppeld aan de Wii Remote (release: 12 juni), is het mogelijk om betere data te verkrijgen over de acceleratie en de rotatie van de controller.


PlayStation Motion Controller

De PlayStation Motion Controller werd aangekondigd op 2 juni, tijdens de E3 2009. De laatste filmpjes, afbeeldingen en aankondigingen over de PSMC laten zien hoe dat deze controller zowel qua uiterlijk als qua techniek op de Wii Remote lijkt. De PSMC kan alleen in combinatie met de PlayStation Eye webcam werken, en de relatieve positie en afstand van de controller worden, net als bij de Wii Remote, bepaald door een beeld gemaakt door een camera. De camera is hier echter de PS Eye, en niet de controller zelf, en het referentiepunt is een lichtgevende bol aan de punt van de controller, en niet infraroodlichtjes, zoals bij de Wii Remote. Op basis van sensoren in de controller (net als bij Wii MotionPlus) wordt data vergaard over de onder andere de rotatie en de acceleratie van de controller.

PlayStation Motion Controller

Project Natal

Waar de Wii Remote en de PS Motion Controller objecten/infraroodlicht als referentiepunten gebruiken, gaat Microsoft een flinke stap verder. Voor de nieuwe motion control van Microsoft (we kunnen het geen motion controller noemen aangezien er geen controller is) ben jijzelf het referentiepunt. De geavanceerde software achter de camera/microfoon van de recorder herkent gezichten, stemmen en bewegingen en kan maar liefst 4 personen tegelijk onderscheiden. Als we de filmpjes mogen geloven is een controller straks totaal niet meer nodig. Racen zonder stuur, honkballen zonder knuppel, schieten zonder geweer, het kan allemaal, en dat zonder controller. Ook komen er, met de nieuwe software, meer mogelijkheden in de online communicatie via XBOX live, door de gezichts- en stemherkenning.

 

Als we het zo bekijken, dan zien we eigenlijk toch wel dat de PS Motion Controller eigenlijk verdacht veel lijkt op de Wii Remote, en dat ze bijna identiek zijn wanneer de MotionPlus is aangesloten op de Wii Remote. Op dat punt zou Nintendo toch wel een voordeel hebben, aangezien zij twee jaar marktleider zijn geweest op dit gebied en dus ook al 2 jaar de tijd hebben gehad om bugs en mogelijke problemen te verhelpen, iets wat Sony en Microsoft allemaal nog te wachten staat.

De grootste aankondiging van de motion controllers is, mogen we toch wel stellen, die van Project  Natal. MicroSoft probeert niet gelijk te komen met Nintendo zoals Sony dat doet, maar zet meteen veel hoger in. Met deze revolutionaire vorm van gamen, zou het zomaar eens kunnen zijn dat de 360 de Wii voorbij gaat streven qua motion controlling als ze alle verwachtingen waar kunnen maken.

Maar kunnen ze dat wel? De filmpjes bij aankondigingen zijn immers altijd geoptimaliseerd, en wanneer er live-demo’s te zien zijn dan zijn er al tientallen repetities geweest. De nieuwe vorm van “controllers” in games van Natal klinkt erg veelbelovend, maar er zijn ook wel erg veel problemen die zich kunnen gaan voordoen. Wat bijvoorbeeld als er behalve de gamer nog iemand anders in de kamer is die heen en weer loopt, wordt deze dan ook herkend, en haalt de software ze door elkaar, of werkt alles echt zo goed als in de demo?

Trouwens, wat is er eigenlijk zo leuk aan een race-game spelen zonder stuur, of tennissen zonder racket? Is het idee van al die extra controllers (bijvoorbeeld de Wii sports controllers set) niet om het gamen “net echt” te laten lijken. Zo’n stuur is er toch ook voor ontworpen om het te laten voelen of je echt een auto bestuurt, in plaats van gewoon met je analog stick te bewegen.

Door de jaren heen hebben we steeds succesvolle controllers geproduceerd zien worden, die de game ervaring net wat echter maakt, en Microsoft doet eigenlijk precies het tegenovergestelde.

 

Ik denk dat de PlayStation Motion Controller en Wii MotionPlus de beloftes wel waar gaan maken, aangezien de verwachtingen nou niet erg hooggespannen zien. De hamvraag is echter of Project Natal de verwachtingen waar gaat maken. Het wordt nog even afwachten wat Microsoft in de komende maanden nog gaat laten horen over Project Natal, maar als het de verwachtingen waar kan maken wordt dit misschien wel dé games hardware klapper van 2010.


Commentaar toevoegen

* Naam:
* Bericht:
Dit is geen spam




 
 
Fallout 3: Mothership Zeta launch trailer
Fallout 3: Mothership Zeta launch trailer
Assassins Creed II ComicCon presentatie
Assassins Creed II ComicCon presentatie
 
 
Poll
Poll
Welke console vind je het best?
XBOX 360
Wii
PS3
PC
DS
PSP
Anders...

 
 
Populaire nieuws-items
Populair
DBZ Battle